Na miejsca, gotów… START! Ogólnopolski test na 100 metrów BBL!

Ciekawi Cię ile brakuje Ci do rekordu Polski, Europy czy świata w biegu na 100 metrów? Chcesz sprawdzić jak szybko biegasz? A może po prostu chcesz poczuć jak to jest gnać przed siebie i słyszeć tylko pęd powietrza? Wystarczy przyjść na najbliższy trening BiegamBoLubię. Na naszych treningowych zajęciach robiliście już rozmaite rzeczy. Biegaliście spokojnie, zmiennie, interwałowo, poznawaliście ćwiczenia siłowe, pracowaliście nad techniką układając odpowiednio ręce oraz wykonując marsze i skipy lekkoatletyczne. To wszystko przyda się Wam przy najbliższym teście. Najpierw jednak bardzo solidnie się rozgrzejecie.

Trenerzy skrupulatnie będę przyglądać się czy przykładacie się do ćwiczeń rozciągających. Rozpoczniecie od wspólnego truchtu, a potem czeka Was solidna dawka gibkości. Zadbajcie zwłaszcza o mięśnie dwugłowe uda, zwane też sprinterskimi – to one są najbardziej narażone na ewentualne urazy podczas szybkiego biegu. Długie 20-30 sekundowe przytrzymania w skłonie, z późniejszym delikatnym pogłębieniem sprawią, że włókna mięśniowe zaczną się rozciągać, a nie naciągać przez krótkie i pulsacyjne skłony do stóp. W gibkości trzeba być dokładnym i skrupulatnym. Później trenerzy pokażą Wam jak należy rozciągnąć mięśnie czworogłowe, łydki, ścięgna Achillesa oraz pośladki i pachwiny. Pamiętajcie – wykonujcie ćwiczenia powoli, nie spieszcie się, dokładność i nieprzerwany skłon jest ważniejszy od tego, czy uda wam się dotknąć przez 1 sekundę głową do kolana.

Po solidnej gibkości przyjdzie czas na rozgrzewkę biegową. Tak to w sprincie jest, że człowiek rozgrzewka się kilkadziesiąt minut, aby potem przez kilkanaście sekund biec na maksimum swoich możliwości. To czego nauczyliście się na poprzednich treningach przyda się w tej finalnej fazie rozgrzewki. Wykonacie akcenty skipowe A i C w 2-3 seriach co trzeci krok. Każda seria powinna być bardziej dynamiczna od poprzedniej. Po krótkiej przerwie przejdziecie do wybiegów ze skipu. Najpierw przez 20 metrów będziecie intensywnie wykonywać skip A a potem płynnie przejdziecie do 20 metrowego wybiegu. Wykonajcie po jednym wybiegu ze skipu A oraz ze skipu C.

Później nastąpi seria ćwiczeń typowo sprinterskich mających przygotować wasze mięśnie na ten specyficzny wysiłek. Najpierw wykonajcie jeden 40 metrowy odcinek pokonywany z narastającą prędkością, od truchtu, przez przebieżkę, aż do maksymalnego przyspieszenia na końcowych kilku metrach. Kolejnym zadaniem będzie odcinek 40 metrowy ze zmienną intensywnością – na gwizdek trenera będziecie przyspieszać i zwalniać aż do jego zakończenia. Ostatnim ćwiczeniem będzie start z opadu. Na minimalnie ugiętych kolanach wykonajcie opad tułowia stopniowo wytracając równowagę aż do wyjścia w szybki bieg z pochylenia – wystarczy odcinek 15-20 metrów.

Po takiej dawce ćwiczeń wypocznijcie chwilę, napijcie się, skoncentrujcie i… postarajcie się pobiec możliwie najszybciej jak się da!

W ramach ciekawostek garść rekordów do poprawienia:

Rekord Polski mężczyzn – Marian Woronin 10,00 sek.
Rekord Europy mężczyzn – Francis Obikwelu Portugalia – 9,86 sek.
Rekord Świata mężczyzn – Usain Bolt Jamajka – 9,58 sek.
Rekord Polski kobiet – Ewa Kasprzyk  – 10,93 sek.
Rekord Europy kobiet – Christine Arron Francja – 10,73 sek.
Rekord Świata kobiet – Florence Griffith-Joyner USA – 10,49 sek.